Co to jest BLIK?

Aktualności

BLIK to polski system płatności mobilnych stworzony i rozwijany przez firmę Polski Standard Płatności sp. z o.o. System ten umożliwia posiadaczom smartfonów z zainstalowaną aplikacją banku płacenie w sklepach stacjonarnych i internetowych, wpłacanie i wypłacanie gotówki z bankomatów oraz przelewanie pieniędzy. Z tego artykułu dowiesz się jak korzystać z systemu BLIK.

Powstanie i rozwój BLIK

W 2013r. 6 polskich banków (PKO BP, Bank Zachodni WBK, Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski oraz mBank) porozumiało się w celu wspólnego opracowania systemu płatności mobilnych. W tym celu banki powołały firmę Polski Standard Płatności sp. z o.o., która rozpoczęła działalność w 2014r. Na początku 2015r. Narodowy Bank Polski wydał zgodę na działanie systemu i BLIK trafił do pierwszych klientów.

Z biegiem czasu do systemu przystępowało coraz więcej banków, a także coraz większa ilość podmiotów akceptowała płatność BLIK-iem. Widać to wyraźnie w zestawieniu liczby użytkowników i transakcji oraz łącznej wartości transakcji zrealizowanych przez system, na przestrzeni lat.

System BLIK - rozwój

Banki uczestniczące w systemie BLIK (założyciele systemu pogrubioną czcionką):

  • PKO BP,
  • Santander Bank (dawniej Bank Zachodni WBK),
  • Alior Bank,
  • Bank Millennium,
  • ING Bank Śląski,
  • mBank,
  • BNP Paribas,
  • Bank Pocztowy,
  • Credit Agricole,
  • Getin Bank,
  • Nest Bank,
  • Noble Bank,
  • Pekao SA,
  • Bank Spółdzielczy Brodnica,
  • Grupa BPS,
  • Spółdzielcza Grupa Bankowa.

Działanie BLIK

Aby korzystać z systemu BLIK należy mieć rachunek bankowy w jednym z banków należących do systemu oraz zainstalowaną aplikację banku. Dzięki systemowi BLIK można płacić za zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych, przelewać pieniądze oraz wypłacać i wpłacać gotówkę w bankomatach.

Płacenie w sklepach stacjonarnych

Sklepy przyjmujące płatność BLIK-iem zazwyczaj mają naklejkę z logo systemu na drzwiach. Jeżeli nie ma naklejki to zawsze możesz zapytać sprzedawcę czy akceptowana jest płatność BLIK-iem. Płatność w sklepie stacjonarnym krok po kroku:

  • uruchom aplikację swojego banku,
  • wygeneruj kod BLIK,
  • przepisz kod na terminalu i zatwierdź zielonym przyciskiem,
  • potwierdź transakcję w aplikacji bankowej.

Płacenie w sklepach internetowych

Większość sklepów internetowych w Polsce akceptuje płatność BLIK-iem, ponieważ większość systemów płatności internetowych wprowadziło taką możliwość. Te systemy to:

  • dotpay,
  • Adyen,
  • Blue Media,
  • CashBill,
  • ecard,
  • eservice,
  • FirstData,
  • PayLane,
  • PayU,
  • PPRO,
  • Przelewy24,
  • Stripe,
  • tpay,
  • Zen.

Warto zauważyć, że systemy płatności Adyen, Stripe, tpay, FirstData, Zen to systemy międzynarodowe, które obsługują zagraniczne sklepy internetowe. Dlatego też, płatność BLIK-iem jest możliwa także w zagranicznych sklepach internetowych. Płatność w sklepie internetowym krok po kroku:

  • z dostępnych form płatności wybierz BLIK albo system płatności obsługujący BLIK np. dotpay,
  • uruchom aplikację mobilną w swoim telefonie i wyświetl kod,
  • wpisz kod na stronie internetowej sklepu,
  • potwierdź płatność w aplikacji banku.

Niektóre aplikacje bankowe umożliwiają zapamiętanie sklepu w aplikacji, przez co podczas kolejnych zakupów nie trzeba będzie wpisywać kodu. Taką usługę świadczą Alior Bank, ING Bank Śląski, Bank Millenium, mBank, Santander Bank, PKO BP oraz Pekao SA.

Bank Pekao SA oraz ING Bank Śląski umożliwiają utworzenie płatności powtarzalnych. Dzięki temu system będzie w ustalonym terminie dokonywał automatycznej płatności. Jest to wygodny sposób płacenia za usługi, które wymagają podlegają comiesięcznej opłacie np. abonament telewizyjny czy telefoniczny, usługi hostingowe, karnet na siłownię itp.

Przelew na telefon

System umożliwia przelewanie pieniędzy między użytkownikami, którzy uruchomią taką usługę w swojej aplikacji. Aby przelać pieniądze nie jest konieczna znajomość numeru rachunku bankowego odbiorcy wystarczy znać jego numer telefonu. Usługę tę świadczą następujące banki: Alior Bank, ING Bank Śląski, Bank Millenium, mBank, Santander Bank, PKO BP, Getin Bank, Credit Agricole, Noble Bank oraz Pekao SA. Przelew na telefon krok po kroku:

  • zaloguj się do aplikacji mobilnej banku i wejdź w Ustawienia,
  • wybierz opcję Przelew na telefon i zarejestruj numer,
  • potwierdź rejestrację numeru PINem w aplikacji,
  • od tej chwili możesz zarówno wysyłać jak i odbierać przelewy na telefon,
  • kliknij ikonę Przelew na telefon w aplikacji,
  • wpisz numer telefonu odbiorcy oraz kwotę,
  • potwierdź przelew PINem.

Wpłacanie i wypłacanie gotówki

Dzięki systemowi BLIK można wpłacać oraz wypłacać pieniądze z bankomatów banków należących do systemu, które posiadają własne bankomaty oraz w sieciach bankomatów Euronet i PlanetCash. Wypłacanie gotówki krok po kroku:

  • w bankomacie wybierz opcję wypłata BLIK,
  • uruchom aplikację swojego banku i wyświetl kod,
  • wpisz kod w bankomacie i zatwierdź go,
  • potwierdź operację PINem w aplikacji mobilnej.

Wypłaty przy użyciu systemu BLIK obsługują następujące bankomaty:

  • BNP Paribas,
  • Grupa BPS,
  • Euronet,
  • ING Bank Śląski,
  • mbank,
  • Bank Millenium,
  • Pekao SA,
  • PKO BP,
  • Planet Cash,
  • Santander Bank,
  • Spółdzielcza Grupa Bankowa.

Dzięki systemowi można również wpłacić pieniądze we wpłatomatach. Usługę tę realizują wpłatomaty następujących banków: Bank Millenium, PKO BP, Getin Bank, Noble Bank, ING Bank Śląski, Pekao SA, BNP Paribas, Nest Bank. Wpłacanie gotówki krok po kroku:

  • we wpłatomacie wybierz opcję wpłata BLIK,
  • uruchom aplikację mobilną i wyświetl kod,
  • wpisz kod we wpłatomacie,
  • potwierdź kod w aplikacji mobilnej,
  • włóż pieniądze do wpłatomatu i zatwierdź wysokość kwoty na ekranie.

Czeki elektroniczne

System umożliwia utworzenie czeków elektronicznych, którymi można płacić w sklepach stacjonarnych oraz wypłacać gotówkę z bankomatów. Użytkownik może utworzyć czeki w żądanej wysokości i z ustalonym przez siebie terminem ich wykorzystania. Czek może być wykorzystany zarówno przez właściciela rachunku bankowego, jak też może być przekazany innej osobie. Usługę tę realizują następujące banki: Bank Millenium, PKO BP, Getin Bank, Noble Bank, Santander Bank. Tworzenie czeku krok po kroku:

  • zaloguj się do swojej aplikacji bankowej,
  • wybierz opcję Czeki BLIK, znajdującą się w zakładce Płatności,
  • wybierz opcję Utwórz nowy czek,
  • ustal termin ważności czeku – od 15 minut do 3 dni – oraz wysokość kwoty i hasło do czeku,
  • zatwierdź czek hasłem głównym do konta,
  • kwota czeku zostanie zablokowana na koncie do momentu użycia czeku lub jego wygaśnięcia,
  • aby zrealizować czek należy podać jego numer oraz nadane hasło.

Kopiowanie artykułu jest dozwolone pod warunkiem zachowania linku do źródła: Co to jest BLIK?